וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים של טופ אילוף מסבירים איך לאלף כלב תוקפני

מוגש מטעם טופ אילוף

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 10:06

כלב תוקפני ניתן לאילוף ואפשר אפילו לנצל את האגרסיביות לטובת משימות שמירה והגנה. המומחים של חברת טופ אילוף מסבירים איך לעשות זאת

מאלף כלבים עם כלב מסוג רועה בלגי. Canva Pro,
מאלף כלבים עם כלב מסוג רועה בלגי/Canva Pro

מכל בעלי החיים שחיים איתנו על פני כדור הארץ, יש רק אחד שזכה לכינוי המחייב "ידידו הטוב של האדם" - הכלב. כלבים הם אכן חברים נאמנים שהופכים את חיי בני האדם שלצידם להרבה יותר מעניינים ומספקים. יחד עם זאת, יש גם כלבים שעלולים להיות תוקפניים ואפילו מסוכנים. הבשורה הטובה היא שניתן לאלף כלב תוקפני, ואפילו לנצל את האגרסיביות לטובת משימות שמירה והגנה. המומחים של חברת טופ אילוף מסבירים איך לעשות זאת.

השלב הראשון - להבין למה הכלב תוקפני

המקור של הכלבים הוא בזאבים, ולכן גם אחרי עשרות אלפי שנים של חיים משותפים לצד בני אדם עדיין נותר גרעין של פראיות מסוימת באישיות של כל כלב. בהקשר הספציפי של תוקפנות, יש 4 גורמים אפשריים להתנהגות כזאת: רצון לייצר דומיננטיות, פחד, טריטוריאליות וצייד.

תוקפנות כלפי זרים היא בעיקר תוצר של פחד או תחושת מחויבות להגן על טריטוריה. לפעמים התוקפנות נובעת דווקא מיצר הצייד, ובמקרה כזה היא תבוא לידי ביטוי למשל ברדיפה אחרי רוכבי אופניים. תוקפנות כלפי בני הבית נובעת בדרך כלל מדומיננטיות יתר, כלומר הכלב תופס את המשפחה כלהקה ומעוניין להיות זכר האלפא.

ניסיונות לתקוף כלבים אחרים יכולים להתרחש מכל 4 הגורמים הנ"ל, ובכל מקרה חשוב קודם כל להבין מדוע ישנה תוקפנות - ועל הבסיס הזה למצוא פתרון לבעיה הספציפית באמצעות אילוף כלבים מקצועי.

ביסוס היררכיה נכונה

על-מנת לנטרל את התוקפנות - גם כשהיא נובעת מפחד (או אפילו חרדות), גם כשהיא תוצר של דומיננטיות יתר, גם כשמדובר על טריטוריאליות וגם כשזה רצון לצייד - חשוב קודם כל לבסס היררכיה נכונה: אמנם כלב הוא כמובן לא חפץ או צעצוע אלא חלק בלתי נפרד מהמשפחה, וחובה להתייחס לרצונות ולצרכים שלו, אבל כדי לייצר גבולות הכרחיים נדרשת היררכיה שבה האדם בראש. ההיררכיה הזו מועילה לכלב ועוזרת לו להירגע וליהנות מהחיים עם עוד בני אדם וגם עם כלבים אחרים בלי תוקפנות מיותרת.

תקשורת מדויקת ואילוף בגישה חיובית

מומחים בתחום אילוף הכלבים מדגישים שיצירת היררכיה נכונה והצבת גבולות ברורים לכלב תוקפן לא חייבת להיעשות באמצעות ענישה. למעשה, מחקרים עדכניים רבים הוכיחו שדווקא אילוף בגישה החיובית הוא זה שמניב את התוצאות הטובות ביותר, ולרוב גם בזמן קצר יחסית.

הגישה החיובית באילוף כלב דוגלת בתקשורת מדויקת איתו ובחיזוקים חיוביים - ליטוף, צ'ופר, מילים טובות באינטונציה נעימה - על כל התנהגות רצויה. בדרך זו אפשר לוותר על שימוש באמצעים נוקשים ומכאיבים כמו קולר חנק וכו', ולהפוך גם את האילוף עצמו לחוויה חיובית.

חשיפה הדרגתית לנטרול פחדים וחרדות

כשהתוקפנות נובעת מפחד, הדרך האפקטיבית ביותר להעלים גם את הפחד וגם את התוקפנות היא חשיפה הדרגתית. מומלץ להתחיל מוקדם ככל האפשר, ולהקפיד על התקדמות בהתאם לקצב של הכלב הספציפי - עד שה"איום" כבר לא ייתפש בעיניו כאיום עליו.

משחקים לסיפוק יצר הצייד

אילוף כלבים תוקפניים בגלל יצר צייד מבוסס על משחקים. בדרך כלל מדובר על כלבים אנרגטיים מאוד וגם חכמים, ומשחק שמהווה עבורם אתגר יספק תחליף מצוין לרצון לרדוף אחרי בני אדם או כלבים אחרים.

אילוף כלב תוקפני לשמירה על הבית

ישנם מספר גזעים של כלבים שמתאימים מאוד לשמירה על בתים. ביניהם: רועה גרמני, דוברמן, מסטיף, שנאוצר ורוטוויילר. ישנו גבול דק בין שמירה על טריטוריה לבין תוקפנות טריטוריאלית, ולמעשה הרוטוויילר אף מוגדר בחוק ככלב מסוכן. בהתאם, במקרים אלה מומלץ להפקיד את האילוף בידיים מקצועיות מאוד - כדי שהכלב ישמור על הבית מבלי לפגוע באורחים רצויים או בבני הבית.

מוגש מטעם טופ אילוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully