וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמחים למרפסת - כל הצמחים המומלצים לפי כיוון המרפסת

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 14:58

חולמים על גינה ירוקה ופורחת במרפסת ואינכם יודעים איך לבחור צמחים למרפסת? מצוין, בכתבה שלפיכם נעשה לכם חיים קלים ונמליץ על צמחים בהתאם לכיוון המרפסת שלכם

משתלת גלילות. משתלת גלילות,
משתלת גלילות/משתלת גלילות

אחת העבודות המספקות והמשמחות ביותר בתחום הגננות היא גננות מרפסות ועיצוב גינות מרפסת. גינת מרפסת מאפשרת לאנשים החיים בעיר להישאר קרוב לטבע גם אם הם מתגוררים אי שם למעלה, בקומה העליונה של בניין המגורים המשותף. בתקופה שבה מרבית האנשים אינם עוסקים בעבודת האדמה ואף חיים רחוק מאוד ממנה, המרפסת הביתית היא החלופה הטובה ביותר. אומנם עבודת הגננות במרפסת שונה מעט מעבודת הגננות בחצר הבית או בגינת הקרקע, אך העקרונות שלה זהים, והתוצר הסופי יכול להיות מרהיב. גינות מרפסת הן המקום הקרוב ביותר לטבע בלב הערים ובקומות הגבוהות. למעשה מרפסות ביתיות בבניינים במרכזי הערים הן חלק מהותי ובלתי נפרד מחזון הגננות האורבנית העולמית, חזון שקורם עור וגידים כבר עכשיו בערים הגדולות ברחבי העולם. אם נטפח במסירות את גינות המרפסות שלנו כאן, בארץ, נקדם את החזון המופלא הזה ונצליח לשפר את גם את תנאי החיים וגם את איכות החיים בערים העמוסות והסואנות. מוכנים להתחיל? לפני שנתחיל לעצב גינה יפהפייה במרפסת הביתית, נתאים את הצמחים לתנאים השוררים במרפסת שלנו. נבדוק את כיווני האוויר, את האקלים הסביבתי, את רמת החשיפה לשמש ואת השפעתם של מתקני ההצללה. למה זה חשוב? כי רק התאמה מלאה בין הצמחים ובין תנאי המרפסת תניב את התוצאות המקוּווֹת ותאפשר לנו לטפח במרפסת גן מוריק, פורח ומלבלב. חולמים על גינה פורחת במרפסת הביתית? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לעשות את זה נכון.

צמחים למרפסת מאל"ף עד תי"ו

אולי תתפלאו לשמוע, אך המרפסת הביתית היא סביבת מחיה אידיאלית לצמחייה הארץ־ישראלית המצויה. צמחים למרפסת בדרך כלל אוהבים את השמש הישראלית החזקה ומשגשגים בה. מרבית המרפסות בארץ חשופות לשמש ישירה במידה כזאת או אחרת. יש מרפסות שסופגות אור שמש במשך ארבע שעות ביום, יש מרפסות שחשופות לשמש במשך שמונה שעות ביום ויש מרפסות שאינן חשופות לשמש כלל. שני הדברים העיקריים שמשפיעים על מידת החשיפה לשמש, הם הכיוון שאליו המרפסת פונה וכן מתקני ההצללה שבה. יש מרפסות מקורות שפונות לכיוון של שמש ישירה, אך שורר בהן צל מלא כל שעות היום; ויש מרפסות לא מקורות שפונות לכיוון של שמש חלשה, וגם בהן ישרור צל במשך רוב שעות היום. למרפסות כאלה יש להתאים צמחים שמתקשים לשגשג בשמש ישירה וזקוקים לצל מלא. לעומת זאת, יש מרפסות לא מקורות שפונות לכיוונים של שמש חזקה, ולא שורר בהן צל כלל או שורר בהן צל חלקי למשך כמה שעות בודדות. למרפסות כאלה יש להתאים צמחים שזקוקים לשמש ישירה ושמשגשגים גם בתנאים של עומסי חום כבדים. השמש הישראלית החזקה שלנו מיטיבה עם צמחים שיודעים איך להתמודד איתה, אך עלולה להזיק לצמחים עדינים שזקוקים להגנה מפניה. כדי שהצמחים במרפסת שלנו יצמחו וישגשגו, אנחנו צריכים להתאים אותם לתנאים במרפסת ולעקוב אחר צמיחתם.

החשיבות של כיווני האוויר במרפסת

אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך עיצוב הגינה במרפסת, הוא כיוון האוויר במרפסת. המרפסת יכולה לפנות למזרח, לדרום, למערב או לצפון, והיא גם יכולה לפנות לצפון־מזרח, צפון־מערב, דרום־מזרח או דרום־מערב. לכל אחד מכיווני האוויר האלה חשיבות רבה כיוון שיש לו השפעה על היקלטותם של הצמחים במרפסת, על הסתגלותם לתנאי המחיה במרפסת ולאקלים שלה וכן על צמיחתם ועל שגשוגם. אם אינכם יודעים מה כיוון האוויר במרפסת שלכם, נסו להיעזר במצפן ובאמצעותו להגדיר את מקומה ביחס לשמש לאורך כל שעות היום. אם בכל זאת אתם מתקשים להגדיר את כיוון המרפסת, הקדישו כמה ימים כדי לעקוב אחר השעות שבהן המרפסת חשופה לשמש ישירה, לבדוק אם היא בכלל חשופה לשמש ישירה, להגדיר את האזורים החשופים לשמש ואת האזורים המוצלים, לעקוב אחר מצב הרוחות במרפסת - האם הן חזקות? האם הן רגועות? - ולרשום את הנתונים. הביאו את הנתונים למשתלה והיעזרו בצוות המשתלה כדי לקבוע את כיוון האוויר במרפסת ולהחליט על הצמחים המתאימים ביותר לגינה הביתית שלכם.

צמחים למרפסת מזרחית

מרפסת מזרחית פונה למזרח - כיוון זריחת השמש - וחשופה לשמש ישירה משעות הבוקר ועד לשעות הצוהריים גם בקיץ וגם בחורף. אומנם השמש החורפית אינה עוצמתית כמו השמש הקיצית, אך לא נטעה אם נאמר שגם בחורף הצמחייה במרפסת המזרחית יכולה ליהנות משמש איכותית ולשגשג בה. צמחים במרפסת מזרחית אוהבים שמש מלאה אך לא יותר מארבע או חמש שעות רצופות. לאחר מכן הם צריכים לנוח מעומסי החום ולשהות בצל המרענן.

צמחים מומלצים למרפסת מזרחית

הודות לאיזון הנהדר בין השמש לצל אפשר לטפח במרפסת המזרחית צמחים ממינים שונים - עצי נוי ופרי, שיחים, צמחים מטפסים, צמחים חד־שנתיים או רב־שנתיים וכן פרחים. אם אתם חובבי הדרים, עצי הדר מכל הסוגים ישגשגו במרפסת המזרחית שלכם. גם עץ שסק ועץ זית וכן עצי נוי כמו קטלב או פיטנה. צמחים סוקולנטיים מזנים שונים ישגשגו בתנאי השמש־צל האופייניים למרפסת המזרחית, וכן צמחים רב־שנתיים כמו מרווה, אלוורה וחרצית. מבין השיחים המטפסים תוכלו לבחור את שיח היסמין, את האורנית הלוהבת, את הפסיפלורה, את ההדס המצוי, את ציפור גן העדן, את הלילך ועוד. צמחי מרפא כמו רוזמרין, מרווה, גרניום, מליסה, נענע ולואיזה אוהבים גם שמש ישירה וגם צל נעים, אך זכרו שהם גם אוהבים מים, ויש להשקותם בתדירות גבוהה.

משתלת גלילות. משתלת גלילות,
משתלת גלילות/משתלת גלילות

צמחים למרפסת דרומית

בכל הנוגע להתאמת צמחים למרפסת, מרפסת דרומית עלולה לסבך מעט את המצב. אומנם הדעה הרווחת היא שמרפסות דרומיות חשופות לשמש ישירה במשך רוב שעות היום ובעיקר בחורף בשל מקומה הנמוך של השמש בשמים, אך אם המרפסת הדרומית שלכם מקורה, ייתכן בהחלט שהחשיפה לשמש תהיה מעטה מאוד או אפסית. אם המרפסת שלכם פונה לדרום ואינה מקורה, סביר להניח שהיא חשופה לשמש ישירה ומלאה מרבית שעות היום. אך אם היא מקורה, בדקו את מידת החשיפה לשמש לפני שאתם קונים צמחים במשתלה.

צמחים מומלצים למרפסת דרומית

הסוקולנטים נהדרים למרפסות דרומיות לא מקורות. כיוון שמדובר בצמחים מדבריים, הם מתאימים לעומסי חום כבדים ואינם זקוקים להשקיה מרובה. העלים הבשרניים שלהם אוגרים בתוכם מים, והם יכולים לשרוד ימים ארוכים ללא טיפול. די למלא את המרפסת בסוקולנטים כדי לקבל גינה יפהפייה, עשירה ומלאה. אך גם עצי פרי ונוי כמו עצי הדרים, תפוח, שסק, תאנה, מנגו, אבוקדו, אדר ומורינגה מצוינים לתנאים הסובטרופים השוררים במרפסות דרומיות. כמו כן שיחים מטפסים כמו פיטנגו, הדס, גפן, גויבה תותית, סמבוק שחור, מורן החורש, אורנית מצויה ועוד. רוצים ליהנות מהניחוחות האופייניים לצמחיית ארצנו? שתלו במרפסת הדרומית צמחי מרפא כמו לואיזה, נענע, מליסה ועוד. גם רב־שנתיים כמו מרווה צחורה, ליפופית הבטטה, דרדר מאפיר וגרניום ימלאו את המרפסת בצבעים עזים ובריחות משכרים וישגשגו שנים ארוכות.

משתלת גלילות. משתלת גלילות,
משתלת גלילות/משתלת גלילות

צמחים למרפסת צפונית

המרפסות הצפוניות בארץ הן מוצלות ברובן, בכך אין ספק. אומנם שמש הקיץ הגבוהה עשויה להאיר ואף לחמם אותן, אך האור הטבעי לרוב אינו מספיק לצמחים שזקוקים לשמש ישירה, ולכן מומלץ תמיד לקנות למרפסת הצפונית צמחים עדינים שמשגשגים בתנאים של צל מלא. גם אם המרפסת הצפונית שלכם מוצלת לאורך כל שעות היום, היא עדיין יכולה להיות מוריקה, מלבלבת, עשירה בצבעים ובניחוחות ויפהפייה.

צמחים מומלצים למרפסת צפונית

פרחים שמתאימים למרפסת צפונית הם ביגוניה, פוקסיה, פטוניה, פרחי אצבעוניות, פרחי וניל ועוד. הפרחים הללו פורחים בצבעים עזים ויפהפיים ומאירים גם מרפסות מוצלות. שיחים שמתאימים למרפסת צפונית, הם סרפד צבעוני, שרך, לבונה ועץ תאשור. העלווה שלהם לעיתים צבעונית אך לרוב מוריקה, והם משגשגים בצל חלקי או בצל מלא. גם צמחי תבלין כמו מנגולד, ארגולה, פטרוזיליה, בצלית, תרד ורוקט נקלטים היטב במרפסת הצפונית ומוסיפים לה וגם לתבשילים שלכם טעם וריח.

צמחים למרפסת מערבית

מבין כל המרפסות המרפסת המערבית חשופה לשמש החזקה ביותר החל בשעות הצוהריים וכלה בשעת השקיעה. חשוב לזכור שעומסי החום בימי הקיץ מקשים את השהייה במרפסת המערבית ומכבידים על הצמחייה. אומנם בימי החורף תנאי האקלים בה מתונים יותר, אך הם לא יתאימו לצמחים עונתיים עדינים שמעדיפים צל. לפני שקונים צמחים למרפסת מערבית, יש להביא בחשבון גם את הקרבה לים וגם את החשיפה לרוחות, לחול ולמליחות. כמו כן אם המרפסת שלכם היא מערבית אך נוטה לצפון, התנאים בה יהיו מתונים יותר, והצמחייה שונה.

צמחים מומלצים למרפסת מערבית

צמחים מטפסים כמו פסיפלורה, יסמין, יערה, אורנית לוהבת, פנדוראה ואלמון הודי אוהבים מאוד את שמש הצוהריים המערבית החזקה. גם שיחים כמו היביסקוס, ציפור גן עדן, מורן החורש, הדס מצוי ויערת הדבש יסתגלו אליה במהירות וישגשגו. אוהבים עצים? עצי הדר ועצי זית, רימון, שסק, מנגו, תפוח, תאנה, דקל, פיקוס ואלון ייקלטו היטב במרפסת המערבית. צמחי תבלין אוהבים גם הם את התנאים המיוחדים השוררים בה. שתלו בה לבנדר, גרניום, מרווה, לואיזה, נענע, רוזמרין ותתרשמו מצמיחתם המהירה, מיופיים ומהניחוחות המיוחדים שלהם.

משתלת גלילות. משתלת גלילות,
משתלת גלילות/משתלת גלילות

איך לטפל בצמחים במרפסת?

בין שהמרפסת שלכם חשופה לשמש מלאה ובין שהיא מוצלת, יש צמחים שזקוקים להשקיה מרובה ויש צמחים שזקוקים להשקיה מעטה. שאלו במשתלה על תדירות ההשקיה הנדרשת לכל צמח וצמח ורשמו לפניכם את הוראות הטיפול. בין שהצמחים שלכם צריכים מים מרובים ובין שלא, חשוב לוודא שהאדמה בעציצים ובאדניות תמיד לחה. אם היא יבשה, יש להשקות אותה במהירות ולעקוב אחר תהליך הצמיחה. אם המרפסת הביתית שלכם גדולה, תוכלו להפיק תועלת ממערכת השקיה חכמה שתשקה את הצמחייה בזמנים מוגדרים ולפי הצורך. אם המרפסת הביתית שלכם קטנה, תוכלו להפיק הנאה מההשקיה הידנית ומהקרבה לצמחים. יש לגזום עצי נוי ופרי מדי כמה חודשים כדי שהצמיחה שלהם לא תצא משליטה. גזמו מפעם לפעם גם שיחים מטפסים כדי שצמיחתם לא תטריד את השכנים. כל הצמחייה במרפסת זקוקה לדישון תקופתי. קנו במשתלה חומרי דשן איכותיים או השתמשו בדשן הטבעי שהפקתם בקומפוסטר הביתי ועזרו לצמחים שלכם להסתגל לתנאי המחיה במרפסת, לצמוח היטב, לפרוח ולשגשג.

לעצב גינה במרפסת הביתית

עיצוב הגינה שלכם תלוי בכם - בהעדפותיכם ובטעמכם האישי. יש אנשים שאוהבים לפזר באקראי את העציצים והאדניות וליהנות מפריחה מגוונת בכל פינה במרפסת; יש אנשים שמקצים לכל אזור במרפסת צמחים מסוגים שונים ואף מייעדים להם תפקידים חשובים כמו הסתרת נופים בעייתיים, הרחקת שכנים סקרנים ושמירה על הפרטיות. בין שאתם מעדיפים פיזור אקראי של צמחייה, ובין שאתם מעדיפים מרפסת מאורגנת ומסודרת, מומלץ לשתול את השיחים, העצים והפרחים במכלים שונים בגדלים שונים ובצבעים שונים. השתמשו באדניות מעוצבות, בעציצים גדולים ובמכלים ממוחזרים ותיהנו מהצבעוניות, מהמבחר, מהמגוון ומהצמחייה המרהיבה. עיצוב גינה במרפסת ביתית הוא לא עבודה חד־פעמית. הוא תהליך מתמשך ודינמי שתמיד מתחדש ותמיד מפתיע. אם תטפלו בצמחים שלכם במסירות ותטפחו אותם באהבה, תיהנו מהגינה הביתית שלכם ותתענגו על יופייה במשך שנים רבות.
בשיתוף עם משתלת גלילות - צמחיה במשלוח עד הבית ובמחירים אטרקטיביים.

  • עוד באותו נושא:
  • צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully