וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עולם החקלאות עוד 10 שנים כמעט ולא יצטרך כוח אדם" - סיפורו של מיזם "Mata"

מוגש מטעם סידביז

עודכן לאחרונה: 6.9.2022 / 9:39

החדשנות בחקלאות ממשיכה להכות בברזל החם או במקרה הנוכחי במטע, בשנים האחרונות עוד ועוד יזמים מצטרפים לשרשרת החדשנות בחקלאות, ותתפלאו זה לרוב מגיע מהחקלאים עצמם

מדינת ישראל ידועה כמעצמת חקלאות, מנגד היא ידועה עוד יותר כמעצמת הייטק וחדשנות, תארו לכם מה קורה שמשלבים את שניהם? השבוע עלינו לרמת הגולן שבצפון הארץ להכיר את מיזם "Mata" מיזם פורץ דרך אשר פיתח טכנולוגיה להתייעלות תהליכי גידול פירות, מסתבר, שנושא החקלאות מושרש שם עמוק במשפחה ותהליכי הגידול זה דבר זורם אצל המשפחה בעורקים כבר 30 שנה.

מיזם "Mata". מיכאל גלעדי,
נחשון פרידמן משלב ידיים בשדה/מיכאל גלעדי

איך הכל התחיל?

נחשון פרידמן (29) מתגורר במושב נוב שברמת הגולן. כאופייני לכל ילד שגדל ברמת הגולן, נחשון מצא את עצמו בטבע והחקלאות הינה תחום שזורם בדמו מגיל קטן. נחשון מספר שכבר בגיל 13 נרתם לעבודות המשק של המשפחה ובמקום להעביר את החופש הגדול עם חברים, התחיל "להתלכלך" וללמוד את רזי המקצוע.

"מגיל צעיר עולם העסקים מאוד עניין אותי. למדתי מנהל עסקים וכלכלה ולא היה לי ספק שמגיל צעיר אני אהיה בתחום העסקי. גם בחקלאות, תמיד ידעתי ליישם בשטח את הדברים שלמדתי והמעשי והפרקטי תמיד היו שילוב מנצח"... מספר פרידמן.

קצת על נחשון פרידמן, מייסד ומנכ"ל הסטארטפ "Mata"

נחשון הוא אחד מחמישה בנים לבית משפחת פרידמן במושב נוב שברמת הגולן. נחשון שירת בצה"ל ביחידת דובדבן, "יחידה שבה כולם היו צריכים להמציא את עצמם מחדש", מספר פרידמן. "זה בדיוק כמו ביזמות - יש משימה שאתה יודע איך תכננת אותה, אך אתה תמיד יוצא לבצע אותה בצמוד לאפשרות שיתכן ויהיו בלת"מים. כשאתה חייב לעשות את ההתאמות בשטח זה גם מודד אותך כיזם מוצלח". נחשון למד תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים ותואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת אריאל וסיים בהצטיינות. לאחר מכן חזר לגור בגולן והחליט ליישם בשטח את מה שלמד. בשלב הראשון, לקח על עצמו לייעל את המשק המשפחתי "כשחזרתי מהלימודים, דבר ראשון ביצעתי הטמעה של טכנולוגיות בסיסיות במשק. זה בא לידי ביטוי בעיקר בשיפור והתייעלות תהליכי איסוף המידע והעברתו לכלים דיגיטליים".

כיצד התחיל מיזם "Mata"?

"כשחזרתי למושב מהלימודים חזרתי יותר מואר עסקית, עם הבנה שבעולם של היום שבו החדשנות היא שם המשחק, אני חייב להתחיל בקטן. בתור התחלה, הטמעתי טכנולוגיות קיימות בתהליכים הכללים אצלנו במשק. לדוגמא, יצרתי פורמט ייעודי לאיסוף נתונים על ידי טאבלט/ סמארטפון שמסדר את הנתונים בדאטה בייס ,(data base) אשר מאפשר ניתוח וייעול של תהליכי גידול הפירות ובפרט בתהליך הדילול. בסיום הטמעת התשתית, זיהיתי שהתהליך הראשוני מאוד פשוט והאפקטיביות שלו רבה. הפנמתי שאני נמצא בתחום שמאוד בוסרי ברמת החדשנות שלו והרמתי את הכפפה."

מעניין, מהו דילול פירות?

המטרה של דילול פירות היא להסיר את הפירות העודפים בעץ, כדי לאפשר לפירות שנותרו להתפתח בצורה טובה יותר. לאורך התהליך יש להבין מה רוצים להשיג ובהתאם אילו פירות להוריד.
"ניקח לצורך הדוגמא את נושא דילול האפרסקים והנקטרינות, בחלק משיטות הדילול האיכותיות משתמשים בשיטת ספירת פירות.

לפני '"Mata" תהליך ספירת הפירות בוצע בשיטה מיושנת ומאתגרת מאוד לביצוע: החקלאים היו עובדים בשיטת "כתיבת הנייר". בשיטה זו יוצרים טיוטה שמציגה כמה פירות יש על כל ענף, ולאחר מכן סופרים דף, דף כדי להבין את המצב הכמותי של הפירות. זה לא הגיוני כשמדובר במטעים שלמים, שלא נאמר מטעים ענקיים ברחבי העולם: אירופה, ארה"ב וסין, שאלו מדינות היעד הראשונות של "Mata".

מיזם "Mata". מיכאל גלעדי,
תמונת הסבר ליד הפרי. “הגיע הזמן להסיר את הכמות העצומה של כוח האדם בתהליכי הדילול ולהפוך את עולם החקלאות ליעיל ורווחי יותר"/מיכאל גלעדי

"אני זוכר שהיו לי סיטואציות שממש הייתי מחזיק את הראש ושואל הכיצד עובדים כך בשנות ה2000. בתור אחד שגדל לתוך הליכי דילול נקטרינות ואפרסקים, החלטתי להרים את הכפפה ולפנות לאבי, מנחם פרידמן בעל המשק המשפחתי מעל ל30 שנה. הצגתי לאבי שיש בידיי את היכולת, הניסיון וההבנה להוביל מיזם חדשני שישנה את פני המשחק בתחום שלנו."

כל ההתחלה ועד היום הייתה לבד?

לא, לאחר שקיבלתי מאבי את ברכת הדרך והתמיכה גיבשתי את אחיי: שריה, ישראל ועידו ובביטחון מלא שיתפתי אותם שאני מתכוון לקדם רעיון איך לפתח מכונה אוטונמית שתבצע את פעולת הדילול על בסיס טכנולוגיה פורצת דרך ברמה הבינלאומית. העברתי את המסר שאין יותר טוב מלייעל תחום, כאשר 30 שנים חיינו את התהליכים הללו באותה שיטה וצורה. אחיי נתנו לי את הביטחון המלא לצאת לדרך, דבר שנתן לי עוד יותר בטחון להאמין ולעשות את ההתחלה.

מיזם "Mata". מיכאל גלעדי,
תמונת האחים עם האבא/מיכאל גלעדי

מיד ביציאתי לדרך פניתי למשרד עורכי דין כדי שיכתוב לי פטנט על שיטת העבודה והתהליך ופניתי לקבוצת סידביז (Seedbiz) - חברה המעניקה מעטפת מלאה ליזמי סטארטפ והתחלתי לפתח את המוצר והחברה גם יחד."

מה השלב שלך כיום?

כיום חברת "Mata" נמצאת בשלב מאוד מעניין וטוב. רשמתי פטנט, גייסתי צוות שעובד על הפיתוח ויש תכנית מסודר להמשך. בכירי חקלאות בארץ ובעולם מעוניינים בכניסה לפרויקט. בימים אלו לאחר השקעות בעלים, החברה יצאה לגיוס הון רשמי שפרטיו ייחשפו בהקדם.

"הגיע הזמן להסיר את הכמות העצומה של כוח האדם בתהליכי הדילול ולהפוך את עולם החקלאות ליעיל ורווחי יותר".

לפרטים נוספים אודות ההשקעה ומיזם Mata

מוגש מטעם סידביז
  • עוד באותו נושא:
  • חקלאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully