וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים בדליפת שתן?

מוגש מטעם Depend

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 9:05

דליפת שתן היא מצב רפואי כרוני שבו ישנה השתחררות בלתי רצונית של שתן מן השלפוחית. מדובר בתופעה שכיחה ביותר, בעיקר בקרב נשים ובני הגיל השלישי

אישה שוכבת על הספה. pexels,
אישה מתאפקת על הספה/pexels

אם כי לא מדובר בתופעה בריאותית חמורה, בריחת שתן יכולה לייצר פגיעה לא פשוטה באיכות החיים של הסובלים ממנה. אנשים רבים אף בוחרים להסתגר ולהתבודד בביתם כדי להימנע ממצב של מבוכה בשל בריחת שתן פתאומית. אם אתם סובלים מן התופעה, חשוב שתזכרו כי ישנן דרכים רבות להתמודד איתה ולהחזיר לעצמכם את השליטה בחייכם. הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא להתגבר על המבוכה ולהתייעץ עם הרופא שלכם על הנושא.

גורמים לבריחת שתן

הגורמים השכיחים ביותר לבריחת שתן כוללים:

· היריון ולידה - הלחץ הפיזי המופעל על איזור האגן של האישה בתקופת ההיריון ובמהלך הלידה עשוי להביא להיחלשות משמעותית של השרירים המעורבים בעצירת ושחרור השתן, ובפרט של שרירי רצפת האגן והשופכה.

· התבגרות, וכניסה לגיל המעבר - תקופה זו מתאפיינת בהיחלשות השרירים האחראיים על מתן שתן. אצל נשים, גם הירידה ברמות האסטרוגן פוגעת בתפקוד מערכת השתן.

· מחלות שונות, כגון פרקינסון וסכרת עשויות לגרום לפגיעה עצבית באיזורים האחראיים לשליטה במנגנון נתינת השתן.

· מחלות ומצבים נוספים כמו שבץ, זיהום בדרכי השתן, מחלות בכליות וטיפולים מסויימים לסרטן עשויים אף הם לגרום להיחלשות השרירים באיזור.

· בעיות בערמונית - כמו סרטן, ערמונית מוגדלת או הסרת הערמונית בניתוח.

גורמי סיכון נוספים לבריחת שתן הם:

· השמנת יתר

· עישון

· תזונה לא מאוזנת וחוסר פעילות גופנית

· שיעול כרוני

סוגי בריחת שתן

1. בריחת שתן במאמץ: זהו הסוג הנפוץ ביותר, בעיקר בקרב נשים. מדובר בדליפת כמות קטנה של שתן בעת פעילות גופנית, ריקוד, קפיצה וכדומה. במקרים חמורים יותר, גם פעילויות פשוטות כמו עיטוש, צחוק או שיעול יכולות להעלות את הלחץ התוך בטני במידה שתגרום לבריחת שתן.

2. איבוד שתן בדחף: נפוץ בעיקר בתקופת גיל המעבר והגיל השלישי. מתבטא בדחף חריף ופתאומי ללכת לשירותים שלאחריו מתרחש איבוד שתן בלתי נשלט. התופעה אף מתבטאת בהליכה תכופה לשירותים, גם באמצע הלילה.

3. בריחת שתן קבועה: זוהי תופעה נפוצה פחות, שבה יש טפטוף קבוע של שתן לכל אורך היממה.

4. בריחת שתן מעורבת: משלבת בין בריחת שתן במאמץ ואיבוד שתן בדחף.

דרכי טיפול

ישנן דרכים רבות לטפל בבריחת שתן. הרופא יעריך את חומרת הבעיה ואת מקורה, ויציע את דרכי הטיפול המתאימות.

טיפולים התנהגותיים יכולים לכלול ביצוע תרגילי קיגל לחיזוק רצפת האגן. אלה הם תרגילים פשוטים מאוד, שניתן לבצע בכל מקום ובכל זמן. תרגילי קיגל כוללים כיווץ והרפייה של שרירי רצפת האגן למשך מספר שניות בכל פעם, ושחרורם. תרגילים אלה הם יעילים ביותר, ויכולים להעלים את הבעיה לחלוטין. במקרים מסויימים יידרש שינוי משמעותי באורח החיים, כמו גמילה מעישון, ירידה במשקל וביצוע פעילות גופנית סדירה כדי לחזק את הגוף ולאפשר לו לשלוט על מנגנון מתן השתן.

טיפולים רפואיים לטיפול בבריחת שתן יכולים לכלול מתן תרופות, הזרקת בוטוקס להרפיית השלפוחית, טיפול בגירוי חשמלי, ובמקרים מסויימים אף טיפול כירורגי.

חשוב לדעת כי אין צורך לחכות שהבעיה תיפתר לחלוטין לפני שניתן יהיה לצאת מן הבית. ישנם מוצרי ספיגה רבים למבוגרים היכולים להקל על ההתמודדות עם בריחת שתן בצורה דיסקרטית ונוחה. מוצרים אלה כוללים, בין השאר, תחתונים סופגים, שהם תחתונים חד פעמיים שניתן ללבוש ולזרוק לאחר השימוש, או תחבושות לבריחת שתן, המתלבשות בצורה נוחה על התחתונים האישיים.

לסיכום, בריחת שתן עשויה אומנם להיות בעיה מביכה ומטרידה ביותר, אך עם הטיפול הנכון, תוכלו להתמודד איתה באופן המיטבי, ולהמשיך לנהל את חייכם כרגיל.

מוגש מטעם Depend
  • עוד באותו נושא:
  • שתן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully