וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ילד מחונן שלא טוב לו: טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

מוגש מטעם מכון דרור

עודכן לאחרונה: 18.7.2022 / 15:05

ילדים מחוננים אמנם ניחנו בפוטנציאל קוגניטיבי גבוה מהרגיל, אך אין זה אומר שהם לא זקוקים לעזרה, ואפילו להיפך - הם כנראה מתמודדים עם קשיים אישיים, חברתיים ולימודיים שאתם אפילו לא חושבים עליהם. אילו מצוקות עלולות להשפיע על הילד המחונן שלכם?

רותי פרגר מאור מכון דרור. אמנון חורש,
רותי פרגר מאור מכון דרור/אמנון חורש

ילדים מחוננים מהווים בערך 2% מכלל אוכלוסיית הילדים בעולם. זה לא נשמע הרבה, אך ילדים מחוננים הם לא נדירים עד כדי כך, בעיקר בהתחשב בעובדה שחלק מהם כלל לא אובחנו כמחוננים ולא נמצאים בסטטיסטיקה.

ילד מחונן הוא מקור לגאווה, אבל המיוחדות שלו גם גורמת לקושי. הילד מבין שהוא שונה, הוא מרגיש שלא מבינים אותו, הוא חווה רגשות מועצמים ולעיתים קרובות אין לו את הכלים להתמודד עם כל המתח הנפשי הזה.

קשיים אצל ילדים מחוננים כמעט לא נמצאים היום במודעות. לעומת המודעות הגבוהה שיש היום ללקויות למידה, להפרעות קשב וריכוז ולבעיות אחרות, המחוננות נדחקת הצידה תחת הקטגוריה של "אינטליגנציה גבוהה" בלי להכיר במורכבות וברובד המשמעויות הנוספות לכך.

רותי פרגר-מאור, מייסדת ומנהלת "מכון דרור - פסיכולוגיה וחינוך", פסיכולוגית מומחית בכירה בעלת למעלה מ-35 שנות ניסיון והתמחות מיוחדת בילדים מחוננים, מסבירה אילו מצוקות עלולות להיות חלק מהמציאות היומיומית של ילדים מחוננים בלי שהוריהם כלל מודעים לכך - ומה עליהם לעשות כדי להתמודד עמן ואף למנוע אותן מראש.

הוא טוב יותר בלימודים, אבל זה לא אומר שבאמת טוב לו

הדבר הראשון שצריך לזכור בנוגע למחוננים הוא שהצטיינות בלימודים מביאה איתה המון קשיים.

מבחינה חברתית, הצטיינות יכולה לעורר אנטגוניזם מצד חברי הכיתה, ואפילו קרירות של המורה כלפי תלמיד מאוד חכם שטורח לתקן אותה בפני כולם.

מבחינה לימודית, לא כל המחוננים הם בהכרח מצטיינים סדרתיים. במקרים רבים ההצטיינות היא רק בתחומים ספציפיים, למשל במדעים או במתמטיקה, בזמן שבתחומים אחרים ההישגים יהיו ממוצעים.

יש גם תחומים שמחוננים רבים לא טובים בהם כלל. למשל בגילאים צעירים, מחוננים עלולים לסבול מקשיים מוטוריים וגופניים, מה שהופך פעילויות הקשורות באומנות, תנועה וספורט למעיקות ומתסכלות.

כמו כן, בדומה לכל ילד אחר, גם מחונן יכול לסבול מהפרעת קשב וריכוז. זה אומר שהמחוננות לא תתבטא אצלו בהצטיינות בלימודים, אף שרוב המבוגרים יבחינו בפוטנציאל הקוגניטיבי הגבוה שיש לילד כאשר ישוחחו איתו.

"צרות של מחוננים" - לא מה שחשבתם

ראינו שלילד מחונן יכולים להיות קשיים מורכבים רק מעצם היותו בעל אינטליגנציה גבוהה מהממוצע, אבל איך זה בא לידי ביטוי ולמה זה קורה בעצם?

ניתן לחלק את קשיי המחוננים לשלושה סוגים עיקריים:

* קשיים אישיים ורגשיים - רגישות מוגברת, נטייה לפרפקציוניזם ומתח רגשי.

על רוב הילדים המחוננים מופעל לחץ כמעט תמידי, חיצוני או פנימי. הם נדרשים להפגין את יכולותיהם, להצטיין ולהיות טובים בהכל. כשזה לא קורה, נוצר אצל הילד מתח רגשי גדול, תחושה שהוא מאכזב ולא טוב מספיק.

בנוסף, אינטליגנציה גבוהה בגיל צעיר מגיעה לרוב עם רגישות מוגברת ועם נטייה להגיב באופן מוגזם על דברים משמחים, מעציבים או מפתיעים. זה יכול ליצור אצל הילד רכבות הרים רגשיות שההתמודדות איתן מכבידה ומעיקה.

* קשיים לימודיים - פערים גדולים בין החולשות ובין החוזקות.

כפי שצוין, ילדים מחוננים יכולים להצטיין מאוד בתחום אחד ולהיות ממוצעים או חלשים בתחום אחר. במקרה של ילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, הפוטנציאל הקוגניטיבי הגבוה כמעט לא יבוא לידי ביטוי בדרכי הלמידה המסורתיות.

קשיים לימודיים אצל מחוננים הם נפוצים, רק שבדרך כלל הם לא מקבלים את ההתייחסות והטיפול המתאימים. הפער יכול ליצור אצל הילד חוסר מוטיבציה ללמידה באופן כללי וכן תחושות של חוסר ביטחון וחוסר מסוגלות.

* קשיים חברתיים - ריחוק ובידוד, קושי בתקשורת ובהבנה מצד הסביבה.

ילד בעל אינטליגנציה גבוהה מהממוצע לרוב חושב אחרת, מרגיש אחרת ומתעניין בדברים אחרים מאשר בני גילו. זה יוצר ריחוק מסוים, אפילו לרמה של בדידות.

במקרים אחרים, ילד מחונן עלול להיות קורבן להצקות ולבריונות. חוש הומור ייחודי, תחומי עניין או תחביבים מורכבים ולעיתים שפה במשלב לשוני גבוה יותר, מבדילים אותו מהשאר ועלולים להפוך אותו למטרה ללעג.

רותי פרגר מאור מכון דרור. אמנון חורש,
רותי פרגר מאור מכון דרור/אמנון חורש

טיפול מונע: כך חוסכים מהילד את המצוקה

האם ניתן להבטיח שהילד המחונן שלנו לא יסבול מאותן צרות לא נעימות? שעתידו יהיה נינוח, נעים ומחזק? לא. כפי שלא ניתן להבטיח זאת עבור אף ילד, אך האם אנו יכולים לנטרל גורמים שעלולים להקשות עליו עוד יותר? כמובן שכן.

המחוננות מאובחנת, על פי רוב, דרך מבחן המחוננים הארצי של משרד החינוך שנערך בכיתות ב' בבתי הספר ברחבי הארץ. מעטים ההורים שמבחינים בסימנים בגילאים המוקדמים והולכים לבצע אבחון מחוננים במכון פרטי.

העניין הוא שגם מבחן המחוננים הארצי לא מספיק, מכיוון שהוא מעיד על מחוננות בלי לתת שום מידע מעבר, בלי להבין מהן החוזקות והחולשות של הילד לצד היותו מחונן - וכיצד יהיה נכון להתייחס אליהן.

ילד מחונן הוא לא רק הגדרה על נייר, אלא עולם ומלואו. לכל אחד הצרכים הייחודיים שלו בתוך המחוננות והמבחן הארצי פשוט לא מאפשר הגעה לרזולוציות של הילד היחיד והתאמת תוכנית טיפולית שתתאים לו.

מי הגורם המקצועי המתאים לטיפול במחונן?

גם אם קיימת מודעות לקשיי הילד המחונן, לא תמיד תהיה להוריו, מוריו או סביבתו הכללית את היכולת המקיפה להתמודד עמם.

אי היכרות עם מורכבות מצבו של הילד, ציפיות מוגברות ממנו, חוסר בזמן, קושי בהבנת הצרכים שלו ועוד. יש מגוון סיבות לכך שהילד לא מקבל את מלוא העזרה שהוא זקוק לה, מה שאומר שהצורך האמיתי שלו נדחק הצידה.

טיפולים פסיכולוגיים למחוננים עונים על הצורך הזה. מצד אחד הם מגשרים בין הילד להורה, ומצד שני הם מגשרים בין הילד ובין גורם מוסמך שיודע להבין אותו, ליצור איתו שיח כנה ופתוח ולתת מענה לכל קושי.

הבנה תומכת ועבודה מקצועית: טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים

לאורך התהליך הטיפולי, הילד רוכש כלים להתמודדות עם קשיים, לומד לווסת את הרגישות הגבוהה שהוא חווה ומגבש לעצמו זהות אישית וחברתית במרחב מלא תמיכה שמייצר לו ביטחון.

הדגש שהפסיכולוג או הפסיכולוגית מעניקים בטיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים, בין היתר, הוא איתור החולשות שבהן הילד זקוק לחיזוק, בשימת לב לחוזקות הקיימות שאותן צריך להעצים.

במיוחד אצל מחוננים, חשוב לתת לילד את מרחב האפשרויות להתפתח ולממש את הפוטנציאל הקוגניטיבי הגבוה שלו. זה נעשה בצורה הטובה ביותר בליווי מקצועי שנותן הערכה פסיכולוגית והמלצות על מסגרות מחוננים המתאימות לטיפוח הילד.

מעבר לעבודה האישית במסגרת הטיפול הפסיכולוגי, המטפלת גם יכולה להמליץ להורים על דרכים מתאימות לגשר ביניהם ובינו, כך שיוכלו להבין את הילד ולחזק את האמון והקשר איתו.

חשוב לזכור שילד מחונן חווה קשיים אישיים, לימודיים או חברתיים - אך גם משפחתיים. מה קורה אם יש אח נוסף מחונן? או שאינו מחונן? איך הדינמיקה המשפחתית מתהווה, האם היא תחרותית או מקבלת? זהו מקומם של ההורים להיות חלק מהנעשה, לתת לכל ילד להבין שיש לו מקום במשפחה, גם אם הוא שונה.

התמיכה ההורית כה חשובה לילד המחונן ולליכוד המשפחתי, כך שהורים יכולים לקבל הדרכת הורים פרטנית או קבוצתית, כדי לרכוש כלים יישומיים בהתמודדות עם שלל ההיבטים של המצב.

לסיכום, אין סיבה שהילד המחונן שלכם יהיה במצוקה, גם אם מצבו רגיש ומורכב יותר משל ילדים אחרים. תהליך של טיפול פסיכולוגי לילדים מחוננים יכול להיות הגשר שלו לעתיד שבו הוא מממש את הפוטנציאל שלו בכל התחומים, כמו שיהיה הגשר שלו להבנה ולתמיכה שלכם, ההורים, בתקווה למנוע כל קושי עתידי.

מוגש מטעם מכון דרור
  • עוד באותו נושא:
  • פסיכולוג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully