וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גסטריטיס: חשיבותה של תזונה נכונה לצד טיפול תרופתי

בשיתוף הקליניקה לבעיות עיכול

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 15:29

גסטריטיס נחשבת לאחת ממחלות דרכי עיכול השכיחות ביותר. אז מה עושים ואיך מטפלים? כל התשובות בפנים

אוכל תזונה. freepik,
תזונה נכונה/freepik

גסטריטיס נחשבת לאחת ממחלות דרכי עיכול השכיחות ביותר. מדובר על דלקת ברירית הקיבה אשר הסיבות לה יכולות להיות שונות אך במרבית המקרים נמצאה מעורבות של חיידק בשם הליקובקטר פילורי. דרכי הטיפול הקונבנציונאליות כוללת לרוב מתן תרופה ממשפחת PPI כגון נקסיום או אומפרדקס. תרופות אלו מעכבות את ייצור החומציות בקיבה כחלק מהרצון לאפשר החלמה לריריות המודלקות.

מדוע תזונה נכונה חשובה גם אם לוקחים תרופות?

התפקיד המרכזי של חומצות הקיבה הוא לפרק את המזון. כאשר עושים שימוש בתרופות להפחתת חומציות חשוב עוד יותר לאמץ תפריט תזונה נכון על מנת להתאימו לתפקוד הקיבה החדש עם כמויות נמוכות יותר של מיצי עיכול וזאת על מנת לוודא שתהליכי הפירוק יתקיימו כסדרם.

הפחתת החומציות משפיעה על תהליכי העיכול. במקרים רבים החומציות יורדת מתחת לכמות הרצויה או המתאימה ביחס לאוכל אותו צורכים ועלול להיווצר מצב של עיכול לא מספק היכול לגרור תסמינים נוספים. במצבים אלו תכנון תזונתי נכון עשוי לפתור את הבעיה בצורה פשוטה ומהירה.

עקרונות תזונתיים חשובים

ישנם מספר עקרונות תזונתיים חשובים שיש לאמץ בזמן טיפול טבעי בגסטריטיס [עוד מידע כאן]. אולם חשוב לזכור שכל תכנון תזונתי נכון מתייחס לא רק להפחתת מזונות בעייתיים אלא גם להוספת מזונות חשובים לתהליך ההחלמה.

אנשים רבים מנסים לטפל בעצמם על ידי שינויים תזונתיים על סמך מידע באינטרנט. הרבה מקרים מסתיימים במפח נפש מאחר והתפריט הופך לדל מאוד ובלתי אפשרי להתמדה למשך הזמן הרצוי על מנת לאפשר החלמה מסודרת.

מאיזה סוגי מזון כדאי להימנע?

- הימנעות ממזונות בעלי פוטנציאל להעלאת חומציות הקיבה
- הימנעות ממזונות בעלי אופי השפעה דלקתי
- הימנעות ממזונות העלולים להעלות את רמת הגירוי של ריריות הקיבה
- הימנעות ממזון קשה לעיכול

מה כדאי להוסיף לתפריט?

- מזונות עתירים ברכיבים אנטי דלקתיים [נוגדי חימצון בעיקר E,A, C] וכן פיטוכימיקלים מסוג קרטאנואידים
- מזונות קלים מאוד לעיכול ובעלי הרכב סיבים מאוזן - בעיקר סיבים מסיסים
- מזונות בעלי רמת חומציות מתאימה [לא כל מזון "חומצי" לא מתאים]
- מזונות בעלי אופי אדפטוגני [תמיכה בהרגעה ואיזון מערכת העצבים]

היבטי תזונה נוספים בעלי חשיבות

במסגרת הטיפול בגסטריטיס הנטייה היא להתייחס בעיקר למה מותר לאכול ומה אסור. אולם ישנם עוד היבטים תזונתיים חשובים בעלי השפעה, לעיתים גבוהה, על תהליכי עיכול תקינים.

כמויות אכילה ומנגנוני רעב ושובע

גודל הקיבה שלנו הוא כ 1-2 ליטר ברמה המקסימלית. אכילה בכמויות גבוהות גורמת להפרשת חומצות גבוהה ולעומס גדול, גם אם זה מזון בריא וטוב ביחס למצב הבריאותי. יתרה מזאת, היכולת של הקיבה לפרק את האוכל בזמן נתון הוא מוגבל. מאחר ותחושת השובע מגיעה לרוב כ 20 דקות לאחר האכילה יש הרבה מצבים בהם אנו צורכים כמויות גדולות בהרבה ממה שאנו באמת מסוגלים לעכל. תופעה זו עלולה להוות בעיה משמעותית בפני עצמה.

קצב אכילה ולעיסה וחשיבותם לעיכול תקין

כאשר אנו לועסים מופרש בפה רוק אשר מכיל אנזימי עיכול חשובים. אכילה מהירה ולעיסה קצרה גורמת להעברת מזון בחתיכות גדולות לקיבה, מה שגורם להגברת העומס על הקיבה ועל תהליכי ייצור החומצות.

מאידך, לעיסה ממושכת משחררת כמויות רוק גבוהות יותר. ברוק נמצאים אנזימי עיכול חשובים המסייעים לעיכול טוב יותר בקיבה.

צורות בישול מתאימות למצבי דלקת בקיבה

היבט תזונתי חשוב נוסף הוא אופן הכנת המזון. במצבי גסטריטיס המגמה היא לצרוך מזון מבושל בצורה כלשהיא ופחות מזון טרי - בעיקר ביחס לירקות. מעבר לזה כל סוג מזון מעובד אשר עבר תהליכי הכנה מורכבים כגון כבישה, המלחה, טיגון, עלול להוות בעיה ויש לבחון בזהירות את ההתאמה שלו במסגרת הטיפול.

צורות בישול מומלצות:

- אידוי
- בישול במים
- אפייה
- צלייה בתנור
- הקפצה מהירה במחבת

צורות בישול/הכנה לא מומלצות:

- טיגון בשמן עמוק
- צלייה על האש בגריל עם פחמים [גריל גז אין בעיה]
- מזון מעושן

לסיכום, תזונה נכונה יכולה לסייע רבות בתהליכי ההחלמה בגסטריטיס גם ואולי במיוחד אם נוטלים תרופות במקביל. תזונה נכונה כוללת גם התייחסות להיבטים כמו הכנת האוכל, צורות אכילה, כמויות ועוד.

לאתר של לילך נהרי

בשיתוף הקליניקה לבעיות עיכול
  • עוד באותו נושא:
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully