וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטת לורן: השיטה היעילה, הבריאה ומבוססת המחקרים לירידה במשקל

בשיתוף דיאטת לורן

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 11:04

לורן גונר התמודדה עם נושא המשקל כל חייה, עד שהחליטה ללמוד ביוכימיה. בתזה שלה, שעשתה במסגרת התואר השני באוניברסיטת אוקספורד, התמקדה בתזונה. כיום היא והצוות המקצועי שלה מלווים את המטופלים לירידה בטוחה במשקל, תוך התאמת התכנית אינדיבידואלית לכל אחד ואחת מהם

לורן גונר. מיכל גרין,
לורן גונר/מיכל גרין

נושא המשקל הוא אולי אחד הנושאים הרגישים, ויחד עם זאת הפופולאריים ביותר שקיימים בעולם. החשיבות הגדולה שאנו מייחסים לאסתטיקה כיום, יחד עם המהפכה הבריאותית שהתרחשה בעולם המערבי בעשורים האחרונים, גרמו ללא מעט מאיתנו לנסות להשיל מעלינו את הקילוגרמים העודפים - ולעיתים, בכל מחיר.

הרצון העז לרדת במשקל הוביל לא מעט מפרסמים, יזמים ושרלטנים להיכנס לתחום ולהציע מגוון של תוכניות לירידה במשקל - חלקן יעילות לטווח קצר, חלקן לא יעילות כלל וחלקן אף מסוכנות ביותר. כל אלה, יחד עם הסטטיסטיקה לפיה רובם המוחלט של האנשים אינם מצליחים להשיל ממשקלם ולשמור על המשקל הנמוך לזמן ממושך - גרמו לרובנו לחוות לא מעט אכזבות ותסכול, עניין אשר גורם לנו להתייאש ומזין את "מעגל ההשמנה".

לורן גונר, בעלת תואר שני בביוכימיה (וכרגע במהלך הדוקטורט שלה) והוגת שיטת ההרזיה האינדיבידואלית "דיאטת לורן" לירידה טבעית במשקל, חוותה את כל אלה על בשרה. עוד כשהייתה ילדה, נושא התזונה והירידה במשקל היה נוכח מאוד בביתה. "אבא שלי היה איש מלא מאוד בלשון המעטה, ואמא שלי הייתה אישה שהתעסקה תמיד בנושא הדיאטות", היא מספרת. "אמא שלי תמיד הייתה אומרת לי שאני דומה לו, וככה, עוד מגיל צעיר, התחיל להתפתח אצלי התסביך שאני אגדל להיות מלאה - מה שאכן גרם ליחסים מורכבים מאוד עם אוכל בסופו של דבר".

במהלך השנים, הוריה של לורן התגרשו והלחץ עליה לרדת במשקל רק המשיך וגבר. "באיזשהו שלב עברתי לפנימייה, וגם שם חוויתי עליות ומורדות: או שהייתי מרעיבה את עצמי - ואז הייתי רזה, אבל אומללה וחסרת אנרגיות, או שהייתי אוכלת בהגזמה - מה שגרם לי לרגשות אשמה, תחושת כובד וחוסר יכולת להתרכז. מעולם לא אובחנתי עם הפרעות אכילה, אבל בדיעבד, אני בהחלט מאמינה שסבלתי מהן. הייתי זזה על מנעד של פלוס מינוס 15-20 קילו, וככה גם סיימתי את התיכון", היא מספרת.

המדע כאמצעי לפתרון

באיזשהו שלב החליטה לורן לנסוע לאביה, שהתגורר באותה עת באוקראינה, ושם הבינה שהיא "חייבת מסגרת וחייבת לתקוף את הנושא הזה", לדבריה. כבת לאבא כימאי, היא הבינה שהפתרון טמון כנראה במדע ובהבנה שלו ושל תהליכי הגוף. "בגלל שאבא שלי כימאי, דווקא הנושא של כימיקלים פחות דיבר אליי, אבל ביוכימיה כן עניינה אותי מאוד", היא מעידה. "אמרתי לעצמי שאוכל בסופו של דבר הוא חומר מן החי, וכך גם הגוף, לכן במדע כנראה טמונים התשובה או הסוד למצב הזה, והם יתגלו ככל הנראה בביוכימיה - כי שם לומדים בין היתר איך האוכל מתפרק. חשבתי לעצמי שאצליח לפתח תרופה או פתרון למצב הזה, וזה נראה לי הכיוון הנכון ביותר".

את התואר הראשון שלה התחילה לורן באוניברסיטת אוקראינה, ולאחר שנה המשיכה ביפן, במסגרת חילופי סטודנטים. את התואר השני עשתה באוניברסיטת אוקספורד הנחשבת. כשהגיע הרגע לבחור תזה, ללורן לא היה ספק שהיא בוחרת בנושא התזונה. באותו זמן, הנתון היחידי היציב שהיה לה בנושא, הוא שתזונה היא עניין אישי ומה שיתאים לאדם אחד - לא בהכרח יתאים לאחר. "הבנתי שאי אפשר לעשות הכללות, כמו למשל - 'חייבים לאכול ארוחת בוקר וזה טוב לכולם'. חייבים לגשת לכל גוף באופן אישי", היא מסבירה.

מחקר מרובה משתתפים

ההבנה שכל גוף הוא שונה מבחינה הורמונלית, גנטית, חיידקי המעי שקיימים בו, הפרשות האנזימים השונות ועוד - הובילה את לורן לבצע מחקר כמותי על 350 מתנדבים ומתנדבות, שסיפקו לה תיק רפואי מפורט עם פרמטרים כמו אורח חיים, רמת פעילות, התרופות שהם לוקחים ועוד. בעזרת כל הנתונים עליהם, בנו צוות המחקר לכל אחד מהם תפריטים אישיים, והמשיכו לעקוב אחריהם ברמה היומיומית במגוון של פרמטרים - ובכלל זה קצב ההרזיה, מסת השריר, רמות הסוכר ועוד.

"ראינו שכולם יורדים במשקל - 40% מהנבדקים ירדו בצורה מצוינת, שני קילו בשבוע, ו-60% מהנבדקים ירדו קצת פחות מהר וסבלו מרעב, עייפות, עצבנות ותופעות נוספות. באותו שלב הבנו שאנחנו בדרך הנכונה, אבל התכנית שלנו לא מושלמת, והתחלנו לאסוף נתונים על אותם 60% שלא ירדו במשקל בצורה אידיאלית", מספרת לורן.

"בסופו של דבר, הצלחנו לזקק את הנתונים הללו לכדי ארבע בעיות עיקריות: הראשונה הייתה כמות רעלים גבוהה בגוף, שהצטברו במשך השנים בשל צריכה של תרופות, סביבה, אוכל לא אורגני ועוד, ומנעו מהגוף לפרק שומן באופן מהיר. השנייה הייתה התמכרות גבוהה לפחמימות וסוכרים, ומצב של "תנגודת אינסולין", בו גם רמות מאוד גבוהות של אינסולין, לא מצליחות באמת להזין את תאי הגוף. השלישית הייתה חוסר בוויטמינים ומינרלים, בין היתר, מעבר למה שניתן לבדוק בבדיקות הדם. הסיבה הרביעית והאחרונה הייתה שחלק גדול מהנבדקים היו אנשים למודי דיאטות, והגוף שלהם נכנס לסטרס - בעיקר הורמונלי - כתוצאה מהשינוי התזונתי, ובעצם התנגד ברמה הפיזית לפירוק השומן - ואז כל כוח הרצון שבעולם לא יכול היה לעזור להם".

על מנת לתקוף כל אחת מהבעיות הללו, החליטה לורן לרקוח ארבע פורמולות צמחיות, אשר מכילות בין 12-7 צמחים שונים שפועלים יחד בסינרגיה, ויעזרו למתן או אף לעקור מהשורש את הבעיה הספציפית שממנה סובל המטופל. "אחרי שנתנו את הפורמולות לנבדקים בהתאם לבעיות האינדיבידואליות של כל מהם, וזאת בשילוב תפריט תזונתי מותאם אישית, ההצלחה זינקה ל-98%", היא מספרת. "2% היחידים שלא הצליחו לרדת טוב, היו אנשים שנטלו משככי כאבים מאוד חזקים בכמות גדולה בזמן התהליך עקב כאבי גב, וגם הם הצליחו לרדת, אך לא בקצב מאוד מהיר. בשלב הבא, אחרי שהנבדקים הגיעו למשקל הרצוי, יצרנו מנגנון שיביא לכך שהם יצליחו לשמור עליו: בעזרת דיוק יומיומי ובדיקה של תגובות של הגוף למאכלים והשילובים השונים ברמה היומית, מצאנו אילו פחמימות פוגעות בגוף ומשבשות את החילוף החומרים שלו ומוציאות אותו מהאיזון, ואילו לא. מסתבר שלכל אדם יש מקסימום בין 5-7 פחמימות שלא ממש מתאימות לו, וגם אותן ניתן לשלב בתפריט מדי פעם, מבלי לפגוע בגוף ולגרום לעליה במשקל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דיאטת לורן. יח"צ,
דיאטת לורן/יח"צ
דיאטת לורן. יח"צ,
דיאטת לורן/יח"צ

"החלטתי להפיץ את הבשורה לאנשים נוספים"

בתום המחקר, לורן חזרה לישראל במטרה לעבוד כביוכימאית בארץ, אך המשיכה לקבל מיילים מאנשים ששמעו על המחקר בכל רחבי העולם, התנסו בו וזכו לתוצאות טובות. "היו להם כל מיני שאלות המשך שנוגעות לתהליך, ועם הזמן, מצאתי את עצמי נשאבת לזה ועונה למאות שאלות עד 2 לפנות בוקר", מספרת לורן. "באיזשהו שלב החלטתי להפיץ את הבשורה לאנשים נוספים ולהפוך את התהליך לעניין מקצועי. נכון להיום, אנחנו עובדים במעקב יומי עם אלפי מטופלים בכל רגע נתון, עם צוות גדול מאוד שכל הזמן גדל, של הדיאטניות והנטורופתיות הכי טובות בתחום בישראל ובעולם".

איך זה עובד?

"ישנם כמה מסלולים, אולם תכנית הדגל שלנו כבר מעל עשור היא 'דיאטת לורן', שכוללת שלושה חודשים של ליווי אישי על ידי דיאטנית או נטורופתית מוסמכת, שמעבר לסדרה של מבדקים מאוד נוקשים, עוברת גם הכשרה מעמיקה מאוד מטעם החברה בשיטה של 'דיאטת לורן' ועובדת בצמוד לצוות של בקרת איכות בחברה. כל מטופלת או מטופל ממלאים שאלון רפואי מעמיק, עושים ראיונות אישיים מעמיקים, ובהתאם לנתונים, אנחנו מתחילים בבניית התוכנית עצמה במעקב. מכיוון שרוב האנשים סובלים מאחת או יותר מהבעיות הנלוות שמקשות עליהם לרדת במשקל, כל אדם שמתחיל את התוכנית שלנו, מקבל מינון מסוים של כל אחת מארבעת הפורמולות הצמחיות בשלב ראשון של ההרזיה - כדי לתת לגוף את כל העזרה שנחוצה לו ובאמת לאזן אותו. קצב ירידה ממוצע של מטופלת בריאה שלא לוקחת יותר מדי תרופות מרשם הוא בין 200 עד 500 גרם שומן ביום. אצל גברים הקצב יכול להיות גבוה אף יותר.

"בצורה כזאת עובדים עם המטופל בערך חודשיים, כאשר לרוב נשים מצליחות להשיל בין 10-12 קילו, וגברים בין 12-15 קילו. ברגע שהמטופל מסיים עם השלב הזה, מפסיקים עם הפורמולות הצמחיות - כי הן משמשות רק כטיפול לטווח קצר ואני פחות מעוניינת שהמטופלים יהיו תלויים במשהו חיצוני לאורך זמן. לאחר מכן נכנסים לחודש של Fine-tuning: בודקים שילובים של כל מיני מאכלים שהמטופל אוהב בתזונה שלו ואת ההשפעה הגופנית שלהם עליו. בסוף מוצאים כמה מאכלים שהגוף לא מעכל כמו שצריך. רוב האנשים שמזהים מאכל מסוים שלא טוב להם, כבר ממילא לא רוצים לאכול אותו".

למה בעצם כל כך הרבה אנשים מגיעים למצב של עודף משקל?

"למרות שיש מידע אינסופי ברשת, בפועל אין מספיק השכלה איכותית בנושא של השמנה וקיים הרבה בלבול, חוסר סדר ונתונים פשוט לא נכונים. אנשים ללא שום השכלה בנושא התזונה מנסים להפוך ל'גורו', ומטופלים רבים שלנו מגיעים אלינו אחרי שהיו כבר שפן ניסיונות בהמון דיאטות כאלה ואחרות, וכאשר מצבם ההורמונלי והנפשי רחוק מאוד ממצב אופטימלי. למזלנו, הגוף הוא מכונה מאוד חכמה עם פוטנציאל הישרדות מאוד גבוה והיא מגיבה למדע מדויק מאוד מהר, גם אם נעשו כבר טעויות רבות בעבודה עם הגוף ודיאטות רבות לא נכונות או מזיקות.

"מעבר לכך, כמובן שצריך לזכור גם את חברות המזון, שמשקיעות המון בפרסום של מאכלים שמכילים כמויות אדירות של סוכר - אפילו כאלה שנראים תמימים לכאורה, כמו למשל חמוצים או קטשופ. לצערי הרב, אדם עם עודף משקל עלול להפוך ל'טרף קל', וזה מקשה מאוד על העבודה שלנו.

"בנוסף, הפחד משינויים מרתיע אנשים מלנסות דברים חדשים. יש אנשים שאני מספרת להם שהם הולכים להיכנס לתהליך מיוחד של שלושה חודשים, והם נזכרים בכל הניסיונות הקודמים, הכישלונות, ההשקעה שלא השתלמה. לעיתים גם הסביבה לועגת להם על כך שהם ממשיכים להוציא כספים ומשקיעים בניסיונות האלה המון אנרגיה וזמן, והכל לשווא. זה לא חוסר כוח רצון, זה פשוט באמת קשה ומפחיד להתחיל 'עוד משהו' או 'משהו חדש'. לכן, זה קריטי עבור רוב האנשים לא לעבור את הדרך הזאת לבד, וזאת בדיוק הסיבה שאני משקיעה כל כך הרבה בבחירה של הצוות המקצועי שלי וכל כך הרבה משאבים בכך שלכל מטופל תהיה את אשת המקצוע הכי טובה שאפשר - הנטורופתית האישית, שלא רק יוצרת תפריט, אלא גם מלווה את המטופל מנטלית ולוקחת אותו לעבר ההצלחה. היא מחזקת את כל ההישגים, גם ברמה המקצועית - יודעת לזהות מה באמת גרם לגוף לפרק ביום מסוים 400 גרם שומן, ומצד שני ביום אחרי רק 200 גרם שומן, ולדייק את השגרה. בנוסף, היא כמובן נמצאת שם כדי להרים במידה וקרתה נפילה בתהליך - וכל אדם שניסה לרדת במשקל בעבר, יודע שכמעט תמיד יש נפילות בדרך. היא דואגת להדק את ההישגים ולוודא שהמטופל יודע לשמור על המשקל הרצוי".

איך את בוחרת את הצוות המקצועי שאת עובדת איתו?

"האמת היא שאחוזי ה'קבלה למשרה' אצלנו הם מאוד נמוכים - 30% בלבד - כי אני בוחרת את הצוות שלי בפינצטה. מחלקת כוח האדם שלנו מעבירה כל מועמדת דרך סדרה של מבדקים, גם אישיים וגם מקצועיים, כדי שנדע בוודאות שמדובר באנשי צוות שיכולים לקחת אחריות מקצועית ואישית על אדם אחר. אני לא עושה את זה ממקום של סנוביות - אני פשוט יודעת מה ליווי של מטופל דורש, וזה לא רק ידע עדכני ומבוסס מחקרים, אלא גם גמישות מחשבתית ונכונות להיכנס לנושאים פחות נעימים, כמו למשל היציאות של המטופל. הרעיון הוא לעשות את זה בצורה נקייה ומקצועית, בלי 'פסיכולוגיה בגרוש' - אלא תמיד להחזיר הפעולות שנעשות עם המטופל למדע ולהיגיון, מכיוון שמהניסיון שלי - כשהמטופל באמת מבין לעומק את מה שנעשה איתו בתוכנית ורואה איך פעולות קשורות אחת לשנייה, הוא משיג יציבות גם במשקל וגם מנטלית, והוא יודע שלא יאבד אותה לנצח.

"בדיוק כפי שלא היינו מבקשים ייעוץ משפטי ממי שאינו עורך דין, כך גם לא בטוח להיעזר באנשים שלא מבינים ולא למדו את תחום התזונה לעומק. עבודה עצמית ושיפור עצמי הם ממילא נושא קשה ושברירי, אז לחוויית ההצלחה של המטופלים יש חשיבות מכרעת - ולשם אני והצוות המקצועי של מכוונים. להצלחה של כל המטופלים של 'דיאטת לורן' בכל העולם".

דיאטת לורן. יח"צ,
דיאטת לורן/יח"צ
בשיתוף דיאטת לורן
  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully